background image
Da UBVA inviterede til symposium i 2009 var
titlen "Kan man komme i fængsel for at
undervise?" Svaret dengang var et ja ­ hvis
man uden tilladelse bruger tekster eller illus-
trationer i sin undervisning og nægter at
betale sin bøde men vælger forvandlingsstraf
i fængel. Det første gør de fleste undervisere,
det sidste ville de færreste nok vælge, men
pointen på symposiet i 2009 var klar: Det er
svært at lave moderne undervisning uden at
komme i konflikt med loven om ophavsret.

Sådan var tilstanden i 2009, men hvordan ser
det ud i dag - er tilstanden blevet bedre set
med undervisernes øjne? Det spørgsmål var
studiechef ved Aarhus Universietet, ph.d.
Kim Kusk Mortensen udset til at give svaret
på ved årets symposium, og det korte svar
var: Nej.

"Da jeg havde talt på sidste års symposium,
blev jeg kontaktet af en venlig mand fra Copy-
dan Billedkunst, som forklarede mig, at der
ikke var noget problem i at lave en ram-
meaftale for universiteterne, for en sådan
aftale har mange andre institutioner på
uddannelsesområdet." siger Kim Kusk
Mortensen.

BEGRÆNSNINGER
En sådan aftale findes for eksempel på
grundskoleområdet, hvor skolerne mod en
fast betaling får adgang til at benytte billeder
og illustrationer, der er omfattet af ophavs-
retten, så længe det sker internt og til under-
visningsbrug.
Der findes også eksempler inden for de vide-
regående uddannelser ­ faktisk endda inden
for Kim Kusk Mortensens "egne" mure hos
Handelshøjskolen i Århus, som er er en del af
Aarhus Universitet.

"Problemet med de aftaler er, at de ikke
passer til den type institution, som et univer-
sitet er," siger Kim Kusk Mortensen.

Han hentyder her til de begrænsninger, der
ligger i Copydan Billedkunsts aftaler. Han-
delshøjskolen i Århus skal for eksempel
garantere, at de benyttede illustrationer og
billeder udelukkende bliver brugt internt i
forbindelse med undervisningen og ikke i
forbindelse med skolens udadvendte virk-
somhed. Tilsvarende må illustrationerne
højest have en opløsning på 73 dpi for at
sikre, at de ikke kan kopieres og downloades
af andre til professionelt brug.

UNIVERSITETETS FIRE SØJLER
"Universiteterne bygger på fire søjler: Forskn-
ing, formidling, undervisning og myndigheds-
betjening. Aftalerne om brug af ophavsretsligt
beskyttet materiale er alle fokuseret på under-
visning, men materialet er jo lige så interes-
sant når det kommer til formidling. Univer-
siteterne er i dag meget opmærksomme på
at nå ud over murene ­ ikke bare til de studer-
ende men også ud i samfundet ­ det giver
Copydan Billedkunsts aftaler bare ikke
mulighed for," siger Kim Kusk Mortensen.
Kim Kusk Mortensen vil dog ikke placere hele
ansvaret for de manglende aftaler hos Copydan
Billedkunst. En del af forklaringen skal findes hos
universitetsledelserne, mener han.

"De spørger naturligvis sig selv: Hvad får vi i
sådan en aftale, som vi ikke allerede har? Og
svaret er, at man får lov ­ det er det. Men med
den selvforståelse, universitetsledelserne har, så
er det ikke noget stort behov at få lov. Som det er
i dag, er det nemlig ikke ledelserne, der har et
problem ­ det er den enkelte lærer, som skal
præsentere sin undervisning og hver dag over-
træder reglerne."
Man kan (stadig) komme i fængsel for at
undervise
SKAL FORMIDLING VÆRE
GRATIS?
Hør studiechefen og forlagsdir
ektørens syn på diskussionen om
universiteternes formidlings forpligtelse ­ Studiechef Kim Kusk
Mortensen fra Aarhus Universitet og juridisk dir
ektør Elisabeth Fogt
-
dal fra Gyldendal.
12
13
"Problemet med de aftaler
er, at de ikke passer til den
type institution, som et universitet er,"