background image
Kampen om ophavsretten
PIRATEN MOD
POPMUSIKEREN
Er ophavsretten en nødvendighed for at bevare kunsten
­ eller er det et forældet redskab, der ikke virker
i den moderne verden?
Vi satte to af de skarpeste kombattanter om ophavsr
etten stævne til en lille debat om ophavsr
etten.
I det ene hjørne Ivan Pedersen, grammyvindende
sanger og musiker i bands som Laban og Backseat
og nu formand for Danske
Populærautorer samt medlem af bestyr
elsen for KODA.
I det andet hjørne Rickard "Rick" Falkvinge,
svensk IT-entreprenør og formand for protestpartiet
Piratpartiet, som i 2009 vandt et
af de svenske mandater i Eur
opaparlamentet på et program om fri adgang til information og beskyttelse af privatliv
et.
Ophavsretten er lidt af et paradoks; På den
ene side lever vi i en informationstidsalder,
hvor fri og uhindret adgang til information
betragtes som en menneskeret ­ og i den
sammenhæng kan ophavsretten ofte virke
som en barriere. På den anden side betyder
informationssamfundet, at en stigende del af
befolkningen ernærer sig ved en eller anden
form for informativ eller kommunikativ virk-
somhed. Hermed risikerer man at få fjernet
grundlaget for sin indkomst, hvis fri og uhin-
dret adgang til information bliver en universel
rettighed, der ikke skal betales for.
På symposiet "Skal ophavsretten afskaffes"
den 4. november udtrykte formanden for AC,
Erik Jylling, det således: "AC er i et dilemma
­ på den ene side varetager vi interesserne
for dem, der har ophavsretten. På den anden
side varetager vi interesserne for dem, der
bryder ophavsretten."
Den sidste gruppe, Erik Jylling hentyder til, er
de mange undervisere på landets lærean-
stalter, der har svært ved at gennemføre en
moderne undervisning uden på den ene eller
anden måde at forbryde sig mod ophavs-
retten.
DIFFUST LOVBRUD
Og selve den lovovertrædelse det er at over-
træde loven om ophavsret kan da også ind
imellem virke noget diffus.
I sin indledning på symposiet nævnte
dekanen på Juridisk Fakultet ved Køben-
havns Universitet, Henrik Dam, således
eksemplet med sangerinden Sys Bjerre og
hittet Malene. I sangen fortæller en forsmået
kvinde sin utro kæreste, hvor han kan finde
sin X-Box ­ nemlig på Enghavevej ­ og sit tøj;
spredt ud over Vesterbro. Alt sammen fordi
fyren har været sammen med Malene.
Hittet fik hurtigt følgeskab af endnu en sang
på YouTube ­ en klokkeklar krænkelse af Sys
Bjerres ophavsret - da en ung mand ind-
spillede sin version af sangen set med
ekskærestens øjne. Men i stedet for at true
med bål, brand og fogedsag valgte Sys Bjerre
at grine med og invitere "piraten" Mattias Lys-
gaard til at synge Malene-sangen som duet.
Resultatet var med Henrik Dams ord, at Sys
Bjerre, som rent juridisk var offer for en kræn-
kelse, endte med at profitere af den omtale,
hele projektet fik. Som jura-dekanen
formulerer det:
"Nogle gange er det, som om ophavsretten
har godt af lidt modspil."
Og modspil fik loven om ophavsret da også
på symposiet. Blandt andet af Rickard
"Rick" Falkvinge, partileder for det svenske
Piratpartiet. Piratpartiet fik stor medvind i
forbindelse med sagen mod det svenske
piratwebsted The Pirate Bay og blev ved EU
parlamentsvalget i 2009 det største parti i
Sverige for unge under 30. Falkvinge henviste
til ordsproget om, at "når forandringens vinde
blæser, bygger nogle læhegn, mens andre
bygger vindmøller" og opfordrede til som med
Malenesangen at se den nye teknologi som
en positiv udfordring og ikke en trussel. Parti-
ets holdning er, at ophavsret udelukkende bør
sikre kommercielle monopoler, men holdes
ude af "ærlige menneskers soveværelser" ­
altså ikke omfatte privatpersoner.

Selv blandt eksperterne i ophavsret er der da
heller ikke udelt begejstring for, at almindelige
mennesker er omfattet af loven om ophavsret
og dermed risikerer at forbryde sig mod den,
når de ser en film eller videresender en sjov
sang. Professor, ph.d. Morten Rosenmeier,
trak forsamlingen på en bevidst forvirrende
tur gennem de relevante paragraffer i loven
om ophavsret og konkluderede lettere
forpustet: "Hvis ikke engang jeg, der er pro-
fessor i ophavsret, kan finde ud af loven ­
hvordan skal så min gamle mor kunne finde
ud af den?" Fortalerne for loven var dog også
på plads til symposiet. Blandt dem adjungeret
professor ved Juridisk Fakultet på Køben-
havns Universetet, Jørgen Blomqvist, der
har tilbragt 17 år i FN's organ for beskyttelse
af immaterielle rettigheder, World Intellectual
Property Organization (WIPO) senest som
direktør.
LOGIK FOR UDVIKLINGSHÆMMEDE
Jørgen Blomqvist kalder ophavsretten helt
nødvendig for at kunne opretholde et mod-
erne informationssamfund og påpeger, at den
faktisk bidrager med 3-5 procent af BNP. Han
mener, at udfordringerne med at håndhæve
loven i en tiltagende digitaliseret verden netop
ligger i at tage teknologien i anvendelse.
Jørgen Blomqvist fik ­ måske ikke over-
raskende - opbakning hos advokat Peter
Schønning, der blandt andet repræsenterer
Antipiratgruppen. Schønning kaldte kulturens
kredsløb for ganske simpelt: Pengene i kunst
kan komme fra ophavsret eller kulturel støtte
­ og hvis de ikke kommer, finder kunstneren
på noget andet at lave. Og piraternes tale om
at sætte idéerne fri for alle mennesker kalder
han noget pjat med svadaen "pirater er ikke
idealister, men nærigrøve."
Musikeren Ivan Pedersen, der er formand for
Danske Populærautorer og bestyrelses-
medlem i KODA mener heller ikke, at ophavs-
retten behøver at være forbeholdt profes-
sionelle og eksperter. Han var dagen før sym-
posiet blevet interviewet af TV-Glad ­
tv-stationen der sender for og er lavet af
udviklingshæmmede og havde ingen proble-
mer med at forklare vigtigheden af ophavs-
retten. "Når man kan forklare det til en
udviklingshæmmet, så må almindelige
borgere også kunne forstå det ­ det handler
til dels om børneopdragelse."
4
5