background image
18 af de 25 adspurgte i undersøgelsen tileg-
ner sig enten lejlighedsvis eller fortrinsvis
underholdningsfiler ulovligt. Af de sidste 7,
som altså er fortrinsvis lovlydige, angiver kun
en enkelt moralske årsager som forklaring ­
resten begrunder deres adfærd med enten
manglende interesse eller manglende evner til
at downloade ulovligt.

Det er dog ikke fordi de unge er ligeglade
med ophavsretten som sådan.

"Hele 92 procent af de adspurgte synes at
ophavsretten som udgangspunkt er vigtig og
kun 7 procent af dem er ligeglade med, at de
bryder loven," siger Michael Faursby
Ahlers.

Samtidig angiver kun 4 procent af de
adspurgte, at det er økonomiske motiver, der
får dem til at se stort på ophavsretsloven, når
de downloader film og spil eller henter illustra-
tioner.

TILGÆNGELIGHED
Hvad er så forklaringen på, at unge, oplyste
mennesker således helt bevidst bryder en
lov?
Det handler til dels om tilgængelighed. Inter-
nettet giver med få klik mulighed for adgang
til en nærmest uendelig mængde data ­ både
i form af information og underholdning. Og
når det kommer til underholdning, opfattes
mulighederne for lovlige køb ofte så
begrænsende, at de i sig selv er en opfordring
til misbrug.
Michael Faursby Ahlers bruger som eksem-
pel filmen Ironman 2, som man via nettet kan
tilegne sig på tre måder: Køb af en fysisk
DVD, som man må vente et antal dage på at
få tilsendt; lovlig betalingsdownload, med
indlejret teknologi, der begrænser mu-
lighederne for kopiering; og endelig ulovlig
download, som kan foregå nu og her, er
gratis og ikke har indbyggede kopibegræns-
ninger.

MANGLENDE VIDEN
"Hvilken måde er mest logisk at hente filmen
på?" spørger Michael Faursby Ahlers retor-
isk og kommer med følgende bud på en
ophavsret, som kunne være anvendelig i den
praktiske digitale virkelighed:

"Ophavsretten skal tilpasses til nettet og være
forståelig for alle. Rettighedshaverne skal
levere markant bedre tilgængelighed, funk-
tionalitet og udvalg.

En anden forklaring på lovovertrædelserne ­ i
hvert fald når det gælder de akademisk bet-
ingede overtrædelser ­ er tilsyneladende
manglende viden. På spørgsmålet om, hvor-
vidt man må benytte et billede fundet på
nettet i forbindelse med en PowerPoint
præsentation svarer 18 procent af de
adspurgte, at alt materiale på nettet er til fri
afbenyttelse, mens 24 procent mener, at det
er tilladt så længe materialet benyttes i
forbindelse med undervisning. Kun godt
halvdelen, 52 procent, svarer korrekt, at det
kræver tilladelse fra rettighedshaveren.

Tilsvarende mener en tredjedel af de
adspurgte fejlagtigt, at man som underviser
frit og uden at spørge må benytte artikler i
forbindelse med e-læring, så længe det
foregår i lukkede fora.

Dette sidste forhold kan man muligvis oplyse
sig ud af ­ det eneste man ikke skal fæste lid
til, er kontrol, siger Michael Faursby Ahlers.
Han hentyder her ikke mindst til den særlige
DRM-teknologi (Digital Rights Management),
som skal beskytte materiale mod at blive
ulovligt kopieret.

"Glem DRM ­ det er dyrt og det vil ALTID blive
brudt. Vi gør det for sjov ­ ikke for at bryde
loven men bare for at vise, at vi er bedre end
jer."
"De unge stjæler med arme og ben, fra de
står op, til de går i seng igen!"
Så kontant ridsede formanden for UBVA, pro-
fessor Morten Rosenmeier situationen op i
sin noget utraditionelle invitation til symposiet
"Skal ophavsretten afskaffes?"

Den almindelige erfaring for enhver med teen-
age- eller voksne børn er da nok også, at de
unge mennesker opvokset i en digital tidsal-
der har et meget fleksibelt forhold til ophavs-
retten. Som AC-formand Erik Jylling
udtrykker det: "Der er to slags unge: Dem,
der up- og downloader, til de er grønne i
hovederne ­ og dem der ikke kan finde ud af
det."

Men hvis verden er af lave blandt ungdom-
men generelt, hvordan ser det så ud blandt
unge akademikere? De må trods alt
formodes at være bekendt med loven om
ophavsret og også have en vis forståelse for
nødvendigheden af at beskytte åndens
arbejde.

Det spørgsmål satte UBVA sig for at under-
søge ­ en undersøgelse, der nu er resulteret i
publikationen "Unge akademikere og
ophavsretten i den digitale tidsalder." Og
svaret er ­ i korte træk - at unge akademikere
ikke er anderledes end unge i almindelighed.

TAG SELV BORD
Unge akademikere tager for sig af retterne fra
hele det digitale tag-selv bord ­ både når de
som privatpersoner downloader materiale til
underholdning, og når de arbejder profes-
sionelt som forskere, formidlere eller under-
visere. Det fortalte cand. polyt. Michael
Faursby Ahlers, da han præsenterede
undersøgelsen på UBVA-symposiet.
De unge stjæler med arme og ben
VI ER ET PRODUKT AF DET
SAMFUND, I HAR SKABT
Interview med cand. polyt. Michael Faursby Ahlers
DOKUMENTATION:
Læs rapporten "Unge akademiker
e og ophavsretten i den
digitale tidsalder"
8
9
"Hele 92 procent af de adspurgte
synes at ophavsretten som
udgangspunkt er vigtig og kun
7 procent af dem er ligeglade med,
at de bryder loven"